יום שלישי, 5 בספטמבר 2006

14. אוכל

שלום,

הפעם על אחד הנושאים הטעונים ביותר - אוכל בהקשר של רכיבות ארוכות.
(אגב, אני מתכוון לכתוב עוד פוסט על "כימיקלים," כמו משקאות איזוטוניים, ג`לים, BCAA, מולטי ויטמינים, וחבריהם, אז אם יש הערות שאינן קשורות לפוסט זה, אנא המתינו.)


אני לא מתכוון לספר מה אני חושב שנכון וטוב לכולם, כי אין דבר כזה! אצל כל אחד זה שונה! אינני מהנדס מזון / תזונאי / דיאטן (זו המילה?) וגם אוסיף שאין לי כל הכשרה בנושא!
אני אספר מה אני עושה, ומה אני מתכוון לעשות בעתיד. יכול להיות שזה ישתנה, אבל כרגע זה עובד בשבילי, אז למה לשנות?
באופן כללי, אני מתכוון להמשיך ולצרוך "אוכל סטנדרטי." אני אפרט יותר בפוסט עתידי.

צריכת מזון חשובה לגוף. בהיותינו יונקים בעלי דם חם, גופינו דורש אנרגיה מרובה כדי לפעול, אותה הוא מפיק מהמזון אותו אנו אוכלים.
יש אפשרויות שונות לחלוקת המזון לקבוצות.
למשל: פחמימות, שומנים, חלבונים, וכו` (שלא לדבר על תת קבוצות כמו פחמימות פשוטות או מורכבות, שומן רווי או לא רווי..)
עוד דוגמא: אוכל שאני אוהב, אוכל שאני לא אוהב, אוכל שעוד לא טעמתי מעודי ואני מתכוון מתישהו, אוכל שעוד לא טעמתי מעודי ואינני מתכוון גם לנסות, וכו`...

מי שמתייחס לחלוקה של פחמימות, שומנים, חלבונים וכו`, רצוי שידאג להקשיב לאותם מומחים לגבי כמה אחוזים (מסך המזון הנצרך) מותר ורצוי שיהיו פחמימות ושומנים, וכמה חלקי פרומיל מגנזיום וסידן, וכן הלאה.

כמו בנושא השתיה, יש לשים דגש על היכולת להיות מסוגלים לאכול תוך כדי רכיבה. יש להתאמן על שליפת האוכל וצריכתו ביד אחת.
כמו מים, עדיף לכרסם כל הזמן ביסים קטנים, מאשר לא לאכול אפילו פירור במשך כמה שעות, ואז בעצירת ביניים לאכול חצי סיר חמין מהביל ושלושת-רבעי כיכר לחם שחור טרי.
אני אוכל את הבייגלה תוך כדי רכיבה, ואת הסנדוויצ`ים בעצירות.
לפעמים אני גם אוכל את הסנדוויץ` ברכיבה, אך אז אינני אוכל את כולו בבת אחת, אלא בחלקים, ומחזיר לכיס.
אני מחזיק את הסנדוויצ`ים והבייגלה בשקיות ניילון קטנות בכיסי החולצה האחוריים.

באופן אישי, אינני מקפיד על דיאטה, ואינני סופר קלוריות, או מנות, או מה שזה לא יהיה שאנשים סופרים.
ביום יום אני משתדל לאכול קערת קורנפלקס בבוקר, ארוחת צהריים בסביבות 12:30-13:00, ולפעמים קפה ועוגה בערב. לרוב אני גם מנשנש ממתקים במהלך היום. מה לעשות, יש לי Sweet Tooth.
אה, ואני גם אוהב לשתות חלב Straight.

ברכיבות (גם קצרות של 50 ק`מ) אני לוקח:
1) לפחות שני (תלוי במרחק) סנדוויצ`ים עם חלבה (בשביל הפחמימות והשומן.) אני משתמש בחלבה "עם שומשום מלא" של עלית.
אם יש יותר משני סנדוויצ`ים, אז זה אומר שיש גם תיק סבל, שם יהיו הסנדוויצ`ים הנותרים.

2) בייגלה מלוחים (בשביל המלחים והמינרלים.) משתמש ב "בייגלה שמיניות גדולות מלוחות" של בייגל בייגל. קל לשלוף אותם מכיס החולצה האחורי.

ניסיתי אגוזים ושקדים - היה קשה לשלוף אותם מהכיס. לפעמים אוכל בעצירות.
ניסיתי פירות יבשים כמו תמרים (יש לשים לב לגלעין!) או מישמש, אבל היה קשה לשלוף משקית הניילון בכיס, וגם מלכלך.
ניסיתי פירות טריים, למשל בננה, אבל היא התפקעה בכיס, וקשה לאכול ביד אחת תוך כדי רכיבה.
כל המאכלים האלה טובים אולי לרכיבת טורינג, או טיול, אבל לא Randonneuring.
ברכיבות ארוכות אני עוצר מדי פעם בתחנת דלק, קיוסק, או מסעדה. אני שותה מיץ תפוזים (פריגת או משהו כזה,) ואוכל (חטיף או משהו כזה.) אני משתדל להקפיד על 3 ארוחות יותר גדולות בזמנים קרובים לזמנים להם אני רגיל.


- -


למען הסר ספק, יש להתייחס לשתי הפיסקאות הבאות בהסתייגות יתירה! אני מביע בהן את דעתי האישית בלבד, למען העלאת הגיגיי על הכתב, למען זיכרוני האישי בלבד!

מי שחושב להשתתף באירוע באופי שאינו מורגל בו (למשל, "רוכב ישראל" למי שרוכב 30 ק`מ פעם בשבוע שבועיים,) רצוי שלא ישתולל, ושלא ישנה את הדיאטה שלו! כל מי שמנסה דברים חדשים כמו "העמסת פחמימות", "מילוי מאגרי גליקוגן" וכו` מעמיד את הגוף שלו במצבים שהגוף שלו אינו מורגל בהם!
יש להיוועץ בבעל מקצוע המכיר אתכם ואת הגוף שלכם אישית (כלומר, בדק אתכם, לקח דגימות, שלח למעבדה... ולא רק נתן דף משוכפל כמו לכל מי שהיה אצלם בשנתיים האחרונות,) ולא לנסות איזושהי נוסחת פלאים שראיתם באיזה אתר אינטרנט מעבר לים.

אם במהלך הרכיבה יש לכם Crave לאיזשהו מאכל, תנסו להשיג אותו.
אפילו אם זה סותר את כל מה שקראתם באינטרנט בחודשיים לפני האירוע!
הגוף שלכם מאותת לכם על צורך שלו, ויש להקשיב לגוף שבעתיים בזמן אירוע רכיבה! זה נכון באוכל בפרט, וגם בכלל (למשל כאב במקום מסויים, הירדמות, תחושת נימול, וכדומה.)
אם למשל אחרי 50 ק`מ של רכיבה בא לכם כבד אווז נוטף שומן, או סטייק עסיסי שכביכול יקפיץ לכם את רמות הכולסטרול לשמיים, או ג`אנק פוד מהסוג הרעיל ביותר, או ממתק (שנמס בטמפרטורת הפה, ומלכלך את הידיים והחולצה בצבע חום כהה,) אז תשתדלו למצוא כזה!
הגוף שלכם כנראה זקוק לאיזשהו רכיב שנצרך במזון, המוח מנסה להיזכר באיזה מאכלים הרכיב הזה נמצא, ואז נשלף מהזיכרון מאכל כלשהו המכיל את אותו רכיב.
(כנראה זה גם מה שקורה לנשים הרות, שהמח כנראה צריך שילוב של קבנוס עם ריוויון, ואין לו זמן להתעסק בשטויות של שילוב הטעמים..)

טל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה