יום חמישי, 19 באוקטובר 2006

39. שרשרת, שמן

שלום,

הפעם שוב נושא בעל פוטנציאל למלחמות דת.


ראשית יש להיוועץ בשלדון. מעבר להסברים על השרשרת, יש שם גם הסברים למה צריך להחליף שרשרת בזמן. יש שם כמה תמונות זוועה של גלגש`ים שחוטים - לא לבעלי קיבה חלשה!

שרשרת האופניים לא עברה מהפיכות גדולות בעשרות השנים האחרונות, רק תהליך אבולוציוני. למזלנו זה אחד התחומים בו יש סטנדרט (של אורך חוליה - חצי אינצ`,) לכן קל יחסית לעבור לשרשרת מיצרן אחר.
כל השרשראות (הסטנדרטיות) הינן בעלות אורך חוליה זהה. לעומת זאת, יש הבדלים ברוחב החוליות. יש יצרנים שמקשרים את זה למס` ההילוכים בקסטה. אבל רצוי בכל זאת לדעת את רוחב השרשרת (בד`כ באינצ`ים, למשל 1/8 או 3/32,) למשל אם נמצאים במקום שאינו ישראל...

מלבד ההתאמה ברוחב החוליות, יש לוודא התאמה מבחינת אורך השרשרת (מס` החוליות.) אפשר להיוועץ ביצרן האופניים (למי שהיצרן שלהם דקדקן עד כדי כך...) או לחשב תיאורטית (לפי גודל פלטה וקסטה והמרחק ביניהן,) או לפי כללי אצבע (כולל למשל ליפוף סביב הגלג`שים הגדולים, פילבול בעיניים, תפילה קטנה, ו"מתן שלא בסתר" למקובל הגאון.)

אולי בגלל שזה מוצר כל כך סטנדרטי (שבאמת אין הרבה הבדלים בין מוצרים באותן רמות מחברות שונות) אז אנשים נקשרים למותג.

אני מודה שאין לי הרבה ניסיון עם שרשראות מחברות שונות, אז לא אוכל לספר הרבה עליהן, לכן אכתוב רק על מה שאני מכיר.
ל SRAM (וגם עוד יצרנים) יש חולית שחרור מהיר. זה עוזר אם רוצים לנקות את השרשרת שלא על האופניים.
לשרשראות של Shimano (וגם עוד יצרנים) יש פינים חד פעמיים. יש לזכור להצטייד בפינים חלופיים.
בכל מקרה, טוב שיש כמה פינים עודפים בערכת התיקונים, זה עוזר למשל אם משתמשים בפותחן שרשרת לסגירה - משתמשים בפין ספייר כמוליך לפין החדש.

לגבי תחזוקת השרשרת, מספיק להסתכל בתמונות באתר של שלדון שנזכר למעלה כדי להבין למה חשוב לנקות ולשמן את השרשרת, ולבדוק את התארכותה.
כמעט תמיד שרשרת חדשה זולה יותר מקסטה יד שניה!
לגבי צורת ניקוי השרשרת - לא אתחיל מלחמת עולם. אומר רק שכרגע (לפחות עד שאחליף לשרשרת עם חולית שחרור מהיר) אני משתמש באמבטיה של ParkTool. ל PBP אני מתכוון לקחת בקבוקון קטן עם שמן, ואולי גם מברשת קטנה ובקבוקון קטן עם דגריזר.

כרגע אני משתמש בשרשרת SRAM PC-10, ואני מתכוון לעבור ל SRAM PC-48.

- -

ובאיזה שמן להשתמש?
יש כמה סוגים.

יש שמן "יבש", שבעצם אינו שמן, אלא וואקס. היתרונות שלו הם שהוא נקי יותר, ומצליח להגן מפני חתיכות לכלוך קטנות (הן נדבקות לוואקס, ופשוט עפות החוצה יחד איתו,) ולכן אפשר פשוט להוסיף עוד וואקס מבלי לנקות את השרשרת קודם. החסרון הגדול של וואקס הוא שהוא אינו עמיד בגשם. לכן זהו אינו פיתרון לחורף, וכמובן לא ל PBP.

יש שמן "רטוב," שהוא הסוג הנפוץ כבר שנים רבות. החסרונות שלו הם שהוא מלכלך, ומתלכלך בעצמו, ולכן יש לנקות אותו מהשרשרת לפני שמשמנים אותה מחדש. היתרון שלו הוא שהוא עמיד יותר בגשם.

בקיץ השתמשתי ב White Lightning, שהינו וואקס, והייתי מרוצה.
השבוע קניתי, ואני מתכוון להשתמש ב White Lightning Epic, שהינו שמן רטוב.

אם למישהו יש הערות / הארות / המלצות לגבי שמן - אשמח לשמוע.

צרפתית
שרשרת - chaîne
פותחן שרשרת - dérive chaîne
שמן - huile
דגריזר - dégraisse

טל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה