יום רביעי, 30 באוגוסט 2006

9. פנימית

שלום,

בעיות בפנימית יכולות להרוס את כל הארוע. דוקא בגלל שזה "רחוק מהעין," אסור שזה יהיה "רחוק מהלב"!
הפנימית מספיק חשובה בשביל לקבל פוסט משלה, ולא חלק מהפוסט על הצמיג, או על החישוק (Rim) והשיחים (יש מילה יותר טובה בעברית ל Spokes? שפיצים?)


בגלל פגיעותה, הפנימית צריכה להיות מוגנת מכל צדדיה.
מהצד הפנימי - ע`י סרט החישוק (Rim Tape.)
מהצד החיצוני והצדדים - ע`י הצמיג (Tyre באנגליה, Tire בארה`ב.)




אמצעי ההגנה שונים בהתאם:

מהצד הפנימי:
יש להגן מפני ה Spoke Nipples. זה נעשה ע`י סרט החישוק.
כיום, יש סרטי חישוק המיוצרים מפלסטיק (חומר מודרני, סוג של קידמה...) או מבד (החומר הקלאסי, מוכח כבר עשרות שנים.)
סרט החישוק מגיע בכמה מידות רוחב, ויש להתאים לרוחב העמק (Well) של החישוק.
היתרון של הבד לעומת הפלסטיק: חשוף פחות להתיבשות, ויצירה של קצוות חדים כתוצאה מכך.
ולעומת זאת, החיסרון של הבד הוא שהוא סופח לחות, ויכול לאבד מיכולותיו לאחר (הרבה) רכיבות שבהן מים חדרו לחישוק.

יצרנים ידועים ומומלצים (ע`י אחרים, לי אין ניסיון איתם) הם Velox או Zefal הצרפתיים.
יש לשים לב כשמכניסים את הפנימית, שהיא לא תיתפס בסרט החישוק!

מהצד החיצוני:
יש להגן מפני חפצים חדים (למשל זכוכיות, קוצים, אבנים חדות.)
יש להשתמש בצמיג טוב. יש צמיגים שמתוכננים למנוע תקרים מהסוג הזה. לדוגמא Schwalbe Marathon Plus.
רצוי גם להסתכל על הכביש מדי פעם (ולא רק על הנוף, או השותפים לרכיבה, או על ה iPOD) ולהשתדל לא לעלות על זכוכיות.

מהצדדים:
התקרים הנפוצים הם מסוג Snake Bite, שקורים לרוב כאשר אין לחץ מספיק.
יש לשים לב לנפח למקסימום עם הדגשים הללו:
1) לפי מה שרשום על הצמיג - ככל שמנפחים ללחץ יותר גבוה יש סיכוי נמוך יותר ל Snake Bite.
2) לפי נוחות הרכיבה - ככל שמנפחים ללחץ יותר נמוך יותר נח לרכוב למרחקים.
3) לפי Rolling Resistence - ככל שמנפחים ללחץ גבוה יותר, קל יותר לרכוב מהר.
אני חושב שנקודה 3 היא הכי פחות חשובה למי שלא נמצא באותו רגע בספרינט הסיום באיזשהוא מירוץ.

תמיד יש להיות מצויידים בפנימית אחת לפחות (רצוי שתיים.)
לא תמיד אפשר לתקן את הפנימית (למשל חור גדול מאוד, חור בבסיס הונטיל, תנאים קשים כמו גשם חזק, וכו`) לכן רצוי להחליף הפנימית בחדשה, ולתקן את הישנה בסיום הרכיבה.
אני עדיין רוכב עם פנימית שתוקנה כבר פעמיים, רכבתי כבר 2,000 ק`מ מאז התיקון האחרון (טפו טפו טפו.)

החלפת פנימית היא לא תמיד הפיתרון הכי טוב. ב Brevet 200, למישהו מהרוכבים היו 7 תקרים! ויותר מדהים מזה - הוא החליף 7 פנימיות שונות (לא, הוא לא רכב עם 7 פנימיות, הוא הסתמך על הרוכבים האחרים.)
מה שאומר, שב PBP, צריך לסחוב ארגז שלם של פנימיות. תיקון הפנימית בשטח גוזל עוד כ 10 דקות, לפעמים אפשר לספוג את תוספת הזמן הזו (למשל ביום,) ולהישאר עם פנימית מוכנה להחלפה לכל צרה שלא תבוא (למשל ב 03:30 בבוקר.)

יש להתאמן על החלפת פנימית בתנאים שידמו את המצב האמיתי שעלול לקרות ב PBP.
אם השכנים שלכם כבר חושבים שאתם משוגעים, אז אין בעיה לצאת לחניה בלילה, בחורף, בגשם, ולהתאמן על החלפת פנימית. כולל ניפוח. כן, גם בגלגל האחורי!
וברור שצריך לעשות נסיעה קצרה, לראות שהכל בסדר. עדיין בלילה, בחורף, בגשם...

כיום יש תלאים שבאים עם "דבק" (חומר vulcanization) מרוח כבר בצד אחד. אלו לא תלאים אמינים לאורך זמן! יש להשתמש ב"דבק" ותלאים מתאימים בלבד!
מנסיוני (וגם המלצות של אחרים בעולם,) ערכת התיקון הטובה ביותר היא של Rema Tip Top. יש להם גירסה לצמיגי טורינג רחבים, וגם לצמיגי כביש דקים.

לפני הכנסת פנימית לאחר תקר, יש להעביר את היד על הצמיג מבפנים, לוודא שאין שם חפצים זרים.
רצוי לעשות את זה עם הכפפה, כך החפצים יוכלו להיתפס בבד.
יש לשים לב במיוחד באיזור בו היה התקר.
רצוי לשים לב, כשמרכיבים את הצמיג, שהכיתוב יהיה ליד הונטיל, כך יהיה קל למצוא את מקום התקר.

בארץ לפני הנסיעה: לבדוק שכל הפנימיות שלמות.

צרפתית:
פנימית - chambre à air
תקר - crevé
גלגל - roue
גלגל קדמי - roue avant
גלגל אחורי - roue arrière
חישוק - jante
צמיג - pneu
שיחים - rayons
משאבה - pompe
ונטיל - valve

עדכונים
5/10/2006:
כשעברתי על האופניים לפני הרכיבה מחר, גיליתי שאין לי אויר.
כשבדקתי את הפנימית, החור היה בבסיס הונטיל, בצד. הלכה הפנימית, אחרי 4,000 ק`מ ושני פאנצ`רים מתוקנים. חור כזה קורה בד`כ כשהצמיג לא מהודק מספיק לחישוק, ואז בנסיעה הוא זז קצת, והונטיל משתפשף בחור החישוק.
למשל בגלל שאין מספיק אויר (לא נראה לי, אני בודק לחץ אויר לעיתים תכופות,) או ה bead (מה המילה בעברית?) של הצמיג קרוע.
הצמיג הוא Schwalbe Marathon, הוא לא צמיג מתקפל. אין לי צמיג חלופי, והייתי לחוץ, אז הרכבתי אותו לפני שבדקתי את ה bead שלו. אני מקווה לקבל צמיגים חדשים בקרוב. אני עובר ל Schwalbe Marathon Slicks. יש להם התנגדות גלגול טובה יותר, ואחיזה בגשם קצת פחות טובה מה Marathon הרגיל.
אכתוב יותר ברשומה עתידית על הצמיגים.
טל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה